
Kommunikation med en god strategi: Værdier
Du har sikkert hørt om dem. Sandsynligvis på din arbejdsplads – ‘værdierne’. De der fine ord, som beskriver, hvor fantastisk den virksomhed er, du arbejder for. Sidder du allerede og nikker, er der sandsynligvis noget galt.
Lad os tage fat om nældens rod med det samme.
Værdier er noget, vi alle har. Det er altså ikke kun forbeholdt virksomheder. Du har også nogle kerneværdier, som er afspejlet i din adfærd.
Værdier ses tydeligst i din ageren og kun i mindre grad i dit produkt.
Kerneværdier er de ufravigelige hjørnesten
For dig betyder familien måske alt. Hvis dit barn blev sygt, smider du omgående alt, du har i hænderne, og stormer til undsætning; også selv om det koster dig dit job. Det kan også være, at du er typen, der prioriterer at gøre hovedrent i huset hver weekend i stedet for at tage i byen med vennerne. Eller måske er det vigtigere for dig at møde i golfklubben lørdag formiddag for at pleje dine forretningsrelationer.
Uanset hvad, så er det din adfærd, der viser verden dine kerneværdier. Det er i hovedreglen disse værdier, der bestemmer, hvem du er. Det er kun i mindre grad dig, der bestemmer, hvilke værdier du har.
Disse værdier er typisk formet af det liv, du har levet, og de er – billedligt talt – hjørnestenene i det hus, der er dig. Skal dine værdier ændre sig, kræver det ofte livsforandrende oplevelser.
Dine sande værdier er derfor helt ufravigelige. Det er dem, du under ingen omstændigheder vil give køb på. Gør du det, kompromitterer du dig selv. Vælger du at forlade familien for at tage drømmejobbet i udlandet, så er skal du nok ikke lede efter dine værdier blandt dine nære menneskelige relationer.
Hvad dine sande værdier er, vender vi tilbage til længere nede i teksten.
Virksomhedens sande værdier motiverer medarbejderne
Når det kommer til virksomheder, så er værdierne lidt sværere at arbejde med. Nu er det nemlig ikke én persons kerneværdier, der gælder, men en samlet gruppe af menneskers værdier.
Det gælder også, hvis virksomheden er ejerledet. Men man har her en klar fordel, hvis ejerlederen også er stifteren af virksomheden, eller er i direkte familie med stifteren, fordi…
Værdierne bærer nemlig på grundideen til, hvorfor virksomheden overhovedet blev startet i sin tid. Den drøm (vision), som stifteren havde, da han/hun besluttede sig for at blive iværksætter.
Og den drøm er vigtig. Det er nemlig dén medarbejderne køber ind på, når de tager job i din virksomhed. Vi vender tilbage til, hvordan du formulerer en god vision, i et andet skriv her på StoryBloggen.
Beskriv dine værdier som handlinger
Antallet af virksomheder, som bruger ord som: ‘Kvalitet‘, ‘Effektivitet’, ‘Ærlighed‘ og ‘Innovation‘ til at beskrive deres værdier, har typisk ikke gjort sig særligt umage. Det bare så ukonkret og fluffy, at ingen kan spejle sig i det.
Man kan nemlig ikke være ‘Kvalitet‘ eller ‘Ærlighed‘. Og dine værdier knytter sig jo direkte til den måde, I driver virksomhed på; den måde I ér på – altså jeres adfærd.
Derfor kan det være en god øvelse, at nedskrive jeres værdier som handlinger. Dine værdier skal ikke beskrive jeres produkt, men den måde i alle sammen opfører jer på.
Det australske softwarefirma Atlassian er et godt eksempel på en virksomhed, der med klare handlingsanvisninger har gjort det tydeligt for både kunder og medarbejdere, hvilke værdier, virksomhedens drøm (vision) og formål (mission) bygger på.
Alle leverer ‘Kvalitet‘, hvis du spørger dem. Så at bruge dét som kerneværdi er lidt noget waffle. Men hvis værdien nu lød ‘Giv altid, det bedste du har‘, så kan man faktisk holde hinanden op på det, og kunderne kan forvente at føle dette, når de er i kontakt med jer.
Beskriv nogle aktive og handlingsanvisende værdier, som handler om jeres adfærd – primært overfor hinanden internt i virksomheden. Har I styr på dette, så vil det siden skinne igennem til jeres produkter og i jeres kundekontakt.
Start med eftertanke og fokusér på mennesker
Skal du for alvor formulere nogle stærke og levende værdier for din virksomhed, så start med at tænke over, hvad der grundlæggende betyder allermest for jer, når I driver virksomhed. Skriv ned:
- Hvorfor det er sjovt og meningsfyldt at komme på arbejde hos jer hver dag? Spørg eventuelt en håndfuld medarbejdere i forskellige afdelinger, og notér deres svar.
- Hvilke ting vil du aldrig, aldrig gå på kompromis med. (Og lad nu være med at skrive “Kvalitet” her. Vi ved jo alle sammen godt, at når krisen kradser, så slækker 99,9% af alle virksomheder på kvaliteten. Her skal du finde frem til dét, der kunne få dig til at forlade virksomheden – ultimativt lukke den – hvis denne ting eller dette vilkår ikke er til stede).
- Hvordan er man et godt menneske – underforstået en god kollega – på din arbejdsplads?
Nu er du kommet tættere på dit hjerteblod; dét, der betyder mere for jer end noget andet. Brug nu dine svar til at beskrive, hvilken adfærd alle ombord skal udvise, før I kan nærmere jer drømmen.
Her er et par eksempler på adfærdsansvisende værdier:
- “Create a culture of inclusion, belonging, and collaboration where everyone can do their best work” – Apple
- “Recognize that the thoughts, feelings, and backgrounds of others are as important as our own” – Microsoft
- “Dream big, get things done and know how to have fun” – LinkedIn
- “Embrace the adventure” – Airbnb
- “Encourage decision-making by employees” – Disney
- “Create Fun and a Little Weirdness” – Zappos
- “Don’t #@!% the customer” – Atlassian
Tip: Har du og din virksomhed brug for at arbejde mere med at få formuleret jeres adfærdsanvisende ‘værdier’ (corporate values), så ræk ud. Du er altid velkommen til at ringe, maile eller bruge kontaktformularen her på siden. Værdier lever kun, når de bliver kommunikeret.
“Values are not aquired through what you say, but about what you actually do!”
– Larisa Halilović, erhvervsrådgiver, coach
Ifølge det internationale magasin Forbes signalerer godt sprog: ’Attention to detail’, ’Critical thinking’ og ’Intellectual aptitude’. Omvendt sjusker man med sproget, kan det ifølge Forbes være en karrierebremse og resultere i svigtende indtægt for en virksomhed.