Jobannoncer med fokus på ‘hvorfor’

– giv kandidaten gode grunde til at søge nyt job

Vil du have de bedste kandidater til at søge job hos dig, skal du fokusere mere på, ‘hvorfor’ ansøgeren skulle søge og mindre på, hvilke krav du har og hvilke opgaver, der skal løses. Et godt job er nemlig langt mere end bare opgaver. Det skal være meningsfyldt og gerne tjene et højere formål.

Kenneth Ley Milling, journalist og kommunikationsrådgiver

(Fra StoryLofts kanal på YouTube)

Den helt klassiske jobannonce starter ofte med en overskrift, som indeholder en fagtitel efterfulgt af et hint om en branche. Derefter følger en indledring, der typisk starter med “er du god til et-eller-andet, der kan styre hint-og-dette, så har vi et godt tilbud til dig”.

Så følger oftest en lang punktopstillet liste med forskelligartede opgaver, kandidaten skal løse, efterfulgt af en lige så lang liste af krav til kandidatens kvalifikationer og kompetencer.

Til sidst er der så lige 2-3 linjer om, hvad kandidaten kan få af bonus- og pensionsordninger.

Du har her opskriften på, hvordan du får 150 ansøgninger, hvor de 147 ikke umiddelbart kan bruges.


Lav værdibaserede jobopslag, der giver mening

For det moderne menneske er et job langt mere end blot de opgaver, det indeholder. Derfor skal du vende fokus helt på hovedet, og fokusere mere på ‘HVORFOR’ kandidaten skal komme og arbejde for netop dig.

Det skal både din overskrift/rubrik, din indledning og din brødtekst afspejle.

Hos StoryLoft bruger jeg mine mange års erfaring med strategisk kommunikation, værdier og ‘value-selling’ til at sikre, at kandidater til et job føler sig lige så værdisat og set, som gode kunder gør.

Du skal ikke skræmme kandidater væk med vilde krav og næsten umenneskelige forventninger. Du skal i stedet invitere og hjælpe de bedste kandidater indenfor – som en god vært.

Fokusér mindre på at vinde og mere på at blive bedre sammen med andre.

På StoryBloggen kan læse mere om, hvordan du laver gode jobannoncer, som skaber den rigtige opmærksomhed.

Men har du brug for hjælp – enten til at blive bedre eller til konkrete jobannoncer – så kontakt mig endelig. Så finder vi hurtigt ud af, hvad der er det strategisk bedste at gøre for dig og din virksomhed.

Det har flere virksomheder allerede gjort; blandt andre:


Ifølge det internationale magasin Forbes (2013) signalerer godt sprog: ’Attention to detail’, ’Critical thinking’ og ’Intellectual aptitude’. Omvendt sjusker man med sproget, kan det ifølge Forbes være en karrierebremse og resultere i svigtende indtægt for en virksomhed.

Like most other websites StoryLoft.dk uses cookies. They aim to track traffic and ensure optimal site performance only - quite bland and boring, actually. Click [Accept] to carry on (with bland cookies).