Brug journalistens nyhedstrekant, når du skriver
Er du tekstforfatter, har du stensikkert hørt om den. ‘Nyhedstrekanten’ er nok den hyppigst anvendte model, når journalister formidler nyheder, og det er der en god grund til. Den gør det nemlig lettere for læseren hurtigt at afkode, hvad nyheden går ud på.
Du kender det sikkert. Du har kastet dig ud i at læse en tekst eller se en video og er nået halvvejs igennem den. Du bliver usikker på, hvad historien egentlig er og begynder at tvivle på, om den overhovedet er relevant for dig. Det bliver mere og mere uklart, hvad den i grunden handler om, da den ‘stikker lidt i alle retninger’ – du mister interessen og hopper videre til noget andet.
I 99% af sådanne tilfælde har skribenten enten ikke vinklet skarpt nok (defineret en god præmis for historien) eller bare ikke forstået at disponere indholdet i sin tekst tydeligt nok. Begge dele er noget møg, som du naturligivis skal undgå.
Det er her, ‘nyhedstrekanten’ kommer ind i biledet.
Prioritér indholdet i dine tekster
Har du som god tekstforfatter formuleret en god præmis for din artikel, så er du sandsynligvis igang med at bruge nyhedstrekanten allerede. For journalister handler det om at kunne besvare en række hv-spørgsmål allerede i den første del af din nyhed/tekst:
- Hvad er der sket?
- Hvornår er det sket?
- Hvor er det sket?
- Hvem er involveret?
Denne prioritering kan have relevans for dig, næsten uanset hvad du skal formidle. Men den er særlig vigtig, hvis du gerne vil udsende en pressemeddelelse (læs eventuelt indlægget: ‘Skriv en god pressemeddelelse‘). Så er modtageren sandsynligvis en journalist, der med det samme vil søge efter svarene på netop disse spørgsmål.
Han/hun aflæser og bestemmer efter de første 3-5 linjer, om der er en historie eller ej, og om din tekst kan bruges som grundlag for en artikel.
Henvender din tekst/nyhed sig mere til potentielle kunder eller leverandører kunne prioriteringen være:
- Hvad er der sket?
- Hvornår er det sket?
- Hvilken betydning får/har det for kunden?
- Hvor/hvornår kan/skal kunden købe/gøre noget?
Principperne er de samme og handler om, at du forstår at prioritere det vigtigste indhold først.
Nyhedstrekanten kan bruges på alle platforme
Om du udgiver til et trykt magasin, et website eller på social media, så kan du altid bruge nyhedstrekanten. Særligt på sociale medier kan den dog have ekstra værdi, da tekster ofte bliver ‘capped’ – altså skåret af efter tre-fire linjer. Vil man læse mere end dét, skal man som læser aktivt folde teksten ud ved at klikke ‘læs mere‘.
Det giver sig selv, at hvis dine tre linjer ikke står knivskarpt efter ovenstående model, så falder læserens incitament til at ‘læse mere‘ markant.
Også derfor skal du lære at bruge journlistens nyhedstrekant.
Er du det mindste i tvivl, så få hjælp!
Den danske presses eget nyhedsbureau, Ritzau, har flere gode vejledninger i pressetekster – også om nyhedstrekanten – som du kan bruge. Har du brug for rådgivning eller hjælp til konkrete historier (tekst, lyd eller video), så tag fat i mig. Jeg vil altid gerne hjælpe – både med at ideudvikle, formidle og udsende pressemeddelelser…
… og naturligvis også i brugen af ‘Nyhedstrekanten’ 😉