Den gode overskrift kommer ikke af sig selv
Internettet er fuld af guider til, hvordan du laver gode overskrifter til dine artikler. De fleste af disse vejledninger handler mere om at være smart-i-en-fart og om, hvordan du ”narrer” dine læsere til at klikke på din overskrift. Den meningsfulde og SEO-holdbare rubrik kræver dog en del mere arbejde.
Lad os lige få en ting på plads. Journalister kalder overskrifter for rubrikker. Så når jeg derfor undervejs skriver ’rubrik’, så er det blot en professionel fagskade.
Alle professionelle tekstforfattere – journalister såvel som romanforfattere – ved, at den rette rubrik/titel kræver metode og et særskilt fokus. Rubrikken er ofte kimen til en del diskussioner og hovedbrud, og redaktører og redaktionschefer har en mani med at ændre dem flere gange helt op til deadline.
Det er der imidlertid en god grund til. Rubrikken skal nemlig omfavne historiens vinkel og fortælle læseren præcist, hvad artiklen indeholder. At rubrikken ændres flere gange viser bare, at selv journalister, som har en klokkeklar vinkel i deres artikel, alligevel ikke altid rammer 100 procent plet i deres eget gennemarbejdede forslag til en rubrik.
Det er hér, at du bør tænke:
”Hold da op, når super-proffer arbejder SÅ meget med overskrifter, så er det nok fordi, at det er hundesvært.”
Sorry, men det ér svært. Alle, der påstår andet, er amatører, plattenslagere eller bare ligeglade.
Arbejd med din vinkel først
Din historie skal have et klart formål. Hvad er det, du vil fortælle? En historie i journalistisk forstand har nemlig en klar vinkel, der opridser hele historien. Sagt helt kort, er vinklen:
Din fulde historie udtrykt i én sætning!
Og husk på, at din historie i udgangspunktet kun kan have én vinkel. Har du en klar vinkel, bliver din historie lettere at skrive, og du kommer tættere på en overskrift, der rent faktisk fortæller læseren, hvad historien handler om.
Vil du vide mere om at arbejde med vinkling, så ring eller skriv – jeg giver gerne en lektion.
Inkludér vigtige nøgleord til SEO
Du har sikkert hørt om SEO – Search Engine Optimization. Det handler blandt andet om, at der inden for ethvert emne findes nogle vigtige nøgleord. Det er emneord, som kan hjælpe Google og andre søgemaskiner med at indeksere dine tekster, så dine kunder/læsere/brugere lettere kan finde dem.
Her er du godt stillet, hvis du har en SEO-ekspert, der kan hjælpe dig med at afdække de nøgleord, der er inden for det emne, du skriver om. En god overskrift indeholder typisk ét til tre af de vigtigste nøgleord.
Skriver du om drivhuse, skal du derfor ikke give din tekst rubrikken:
”Man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i glashus”
Det er muligvis et sjovt ordsprog. Men det er en esoterisk overskrift, der stensikkert leder Google på afveje. Blot for at sige; hold dig fra fikse ordspil og indforståede budskaber. Algoritmen finder i bedste fald en forhandler af slangebøsser til dine kunder.
Du skal sandsynligvis have ord som ’drivhus’, ’væksthus’ eller måske ’orangeri’ fundet frem her. Spørg din SEO-ekspert om hvilke ord, der er de hyppigst brugte inden for dit emne.
Gør dine rubrikker aktive
Mange skriveeksperter anbefaler at have tal med i overskriften. For eksempel:
- 5 hurtige tips til, hvordan du skriver gode overskrifter
- 10 sikre clicks på instagram (der er kun tre: sex, madopskrifter og kattekillinger)
- 257 måder at springe over, hvor gærdet er lavest
Medmindre, at du arbejder med gør-det-selv byggevejledninger, så brug kun sådanne overskrifter til sideartikler – ikke til din eventuelle hovedartikel.
”3 hurtige tips til…” skriger af clickbait og quick-fix og ikke af information med substans.
Vil du derimod tale til dit publikums sunde fornuft, så gør dine rubrikker aktive. Det vil sige, at du i bedste folkeskolestil definerer et grundled, et udsagnsled og et genstandsled – muligvis også et hensynsled.
”Nogen gør noget for/imod nogle andre”
Nogen = Grundled
Gør = Udsagnsled
Noget = Genstandsled
Nogle andre = Hensynsled
Eksempel: ”Nanoteknologi giver nyt liv til dit drivhus”
Har du et skarpt SEO-fokus, så sørger du for, at de vigtigste nøgleord – ’nanoteknologi’ og ’drivhus’ – kommer frem forrest i sætningen. Altså:
Eksempel: ”Nanoteknologi i dit drivhus giver nyt liv”
Sæt tid af til at arbejde med din rubrik
Husk altid, at din overskrift er lige så vigtig, som din brødtekst. Ofte skal du arbejde lige meget med begge dele. Vil du gerne have læsere, som kommer tilbage igen og igen, skal du i reglen holde dig fra de smarte og lidt for kække rubrikker. Påtaget smarte rubrikker har det med ikke helt at kunne indfri læserens forventninger, og så føler han/hun sig snydt. Det ønsker du selvsagt ikke.
Nu forstår du måske lidt bedre, hvorfor professionelle formidlere arbejder med rubrikker/overskrifter helt op til deadline, og hvorfor du altid skal arbejde dig frem til den gode overskrift. Det handler jo om modtageren, sekundært om Google… og ikke ret meget om dig.
Vil du vide mere om Grundled, Udsagnsled, Genstandsled og Hensynsled, så besøg Sproget.dk, hvor min journalistkollega Thomas Skov underviser i ”Grammatik for dummies”.
Har du spørgsmål eller kommentarer til overskrifter/rubrikker generelt, så brug kommentarfeltet herunder, eller kontakt mig direkte her fra siden. Så svarer jeg efter bedste evne.
Ifølge det internationale magasin Forbes (2013) signalerer godt sprog: ’Attention to detail’, ’Critical thinking’ og ’Intellectual aptitude’. Omvendt sjusker man med sproget, kan det ifølge Forbes være en karrierebremse og resultere i svigtende indtægt for en virksomhed.