Drop udråbstegnet | Storyloft 2021 | photo by Markus Winkler
Skrivetips (DK)

Brug udråbstegn korrekt!

Det er let at bruge udråbstegn ‘!‘ på dansk – måske lidt for let. Kigger man rundt på mange danske virksomheders websites, bruger mange det i stedet for punktum, hvad der naturligvis er helt forkert, da de to – punktum og udråbstegn – er skabt til to forskellige ting. Bruger du begge dele forkert, ligner du i bedste fald en glad amatør. I værste fald misforstår din kunde dit budskab og din hensigt.

Følg med her, så gennemgår vi lige det mest basale.

Undgå udråbstegn i rubrikker

Men, Kenneth, er vi ikke enige om, at der er et udråbstegn i din rubrik til dette indlæg? Jo, det er er helt rigtigt og det er egentlig mest sat for at statuere et eksempel på, at der er et par situationer, hvor det er på sin plads.

Udråbstegn bruges ved udråb – heraf navnet ‘Udråbstegn’. Her et par eksempler:

+ Ud!
+ Skrid!
+ Hjælp!
+ Løb!
+ Skyd!

Et udråb kan dog også bestå af flere ord:

+ Jeg elsker dig!
+ Come on!
+ Lad nu være!
+ Tag fat og løft!
+ 3… 2… 1… Go!

Men et udråb er kun yderst sjældent en hel sætning. Kun hvis du har behov for at signalere dødsens alvor, kan du sætte udråbstegn i din rubrik. Et udråb i en helsætning eller overskrift kan derfor hurtigt tolkes som desperation. Køb mit produkt, eller jeg går konkurs. Er det dét, du gerne vil signalere?

x Det nye XY-less tv har liquid ZW-remote!
x Nyt traktordæk vil revolutionere verden!
* På lørdag har vi åbent helt til kl. 23:00!
x
Vi laver god mad til din konfirmation!
+ Skyd aldrig med fyrværkeri efter andre!

I eksempel 3 kan man godt forsvare et ‘!‘, da der i sætningen ligger en uventet overraskelse for læseren. Butikken har normalt kun åbent til kl. 18:00. Men netop på lørdag holder den helt ekstraordinært åbent til 23:00. Har den imidlertid åbent hver lørdag til kl. 23:00, er det sandsynligvis udtryk for, at butiksejeren er desperat efter opmærksomhed.

I det sidste eksempel, er det korrekt (men ikke påbudt) at bruge udråbstegn. Her har du billedligt talt taget fat i kraven på læseren for at få ham/hende til at forstå budskabets alvor. Fyrværkeri ér farligt!

Et udråbstegn kan lukke en samtale

Lagde du mærke til den sidste sætning i forrige afsnit? –> “Fyrværkeri er farligt!”

Her lukker jeg reelt samtalen. Udråbstegnet kommer til at virke som et faktum. Ingen kan med andre ord påstå det modsatte – at fyrværkeri er ufarligt. Når du sætter udråbstegn i hveranden sætning risikerer du at signalere, at du ved alting bedst, og at du egentlig slet ikke ønsker at tale med din kunde, klient eller leverandør.

Ifølge Dansk Sprognævn kan (ikke skal) du benytte udråbstegn, når du udsender: ordrer, opfordringer, ønsker, udtryk for forundring. Alle situationer, hvor dialogen er afsluttes med udråbstegnet.

Udråbstegnet i rubrikken til dette indlæg er et eksempel på netop dette. I stedet for at signalere undervisning og videndeling for jeg reelt sagt “tag jer nu sammen”. Kan du se forskellen?

  • Brug udråbstegn korrekt (underforstået: lær at bruge det korrekt)
  • Brug udråbstegn korrekt! (underforstået: ellers får det konsekvenser for dig)

Udråbstegnet bliver en budskabsforstærker. Men som med historien om ‘Drengen, der råbte ulv‘ udvandes denne forstærkning, hvis du bruger den for meget. Det får dig i stedet til at fremstå som en desperat gadesælger på et gedemarked i et fjernt land – ikke som én, der faktisk har noget på hjerte.

Tre udråbstegn hører kun til i talesprog

Tre udråbstegn ‘!!!‘ i din forretningstekst er et totalt no-go. Det samme gælder: ‘???‘, ‘!?!‘ og ‘?!?‘. Den slags er talesprog og hører til i tegneserier, hvor det virker som forstærker for karakterernes ansigtsudtryk. Indimellem forkommer det dog også i skønlitteratur, hvor det optræder i citater/replikker/dialog.

Udråbstegn kan indimellem også bruges i forbindelse med direkte tale eller ved retoriske spørgsmål, som:

+ “Hvem gad da også se Ed Sheeran live!”
+ “Er du dum!” (underforstået, at det er du)
+ “Skal du være næsvis!”

Jeg håber, at ovenstående gav dig indsigt i, hvornår du kan bruge udråbstegn, og hvornår det er bedst at lade være. Er du i tvivl, så er det som regel en indikator for at lade være. Har du spørgsmål til udråbstegn eller andre sprogspidsfindigheder – på dansk eller engelsk – så giv lyd.


Ifølge det internationale magasin Forbes (2013) signalerer godt sprog: ’Attention to detail’, ’Critical thinking’ og ’Intellectual aptitude’. Omvendt sjusker man med sproget, kan det ifølge Forbes være en karrierebremse og resultere i svigtende indtægt for en virksomhed.

Svar på indlæg

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Like most other websites StoryLoft.dk uses cookies. They aim to track traffic and ensure optimal site performance only - quite bland and boring, actually. Click [Accept] to carry on (with bland cookies).