Skriv en ansøgning og få en samtale | Storyloft 2022 | photo by Markus Winkler
Skrivetips (DK)

Skriv en ansøgning og få en samtale

Der er nok ikke mange discipliner inden for skrivekunsten, som har har fået flere gode råd med på vejen, end skrivning af jobansøgninger. Skoler, jobcentre, vikarbureauer, outplacementrådgivere og mange, mange flere står i kø for at fortælle dig, hvordan du skal gøre, og det giver sig selv, at ikke alt er lige godt, og at der ikke findes nogen én sand opskrift på den perfekte jobansøgning.

Dog har nogle ganske få eksperter flere gange bevist, at netop de har en tilgang, som synes at være mere effektiv, end gennemsnittet. Så vi starter lige dette indlæg med lidt reklame.

Skal du søge et job, du virkelig bare have, så anbefaler jeg dig at søge råd hos:

  1. Steen Kræmer, journalist og forfatter af flere bøger om jobsøgning og om at skrive gode ansøgninger. Har du mulighed for at deltage i én af Steens sessioner eller foredrag, så kom omgående afsted.
  2. Giovanni Riese, virksomhedskonsulent og ekspert i at bruge LinkedIn i jobsøgningen. Har du brug for at starte et trin før, du skriver ansøgning, og få tanket lidt selvtillid og viden om dine egne kvaliteter, så er Giovanni intet mindre end en geyser af viden, energi og smittende willpower. Skal du til møde på jobcentret eller hos ‘anden aktør’, så smider du lige Giovannis navn på bordet.
  3. Trine Loklindt, lederkonsulent og coach. Er du midt i karrieren, er leder og trænger til at få swipet tavlen og få afklaret, hvad dine skjulte/glemte kompetencer måske er, så er Trine den, der kan give dig nye idéer, INDEN du skriver noget til nogen.

Sådan… Så er der lidt at starte med. Nu til mine input.

Ansøgningen skal handle om arbejdspladsen – ikke om dig

Dette råd er der efterhånden nogenlunde enighed om. Alligevel hører jeg velmenende rådgivere bede kandidater om at beskrive tidligere succeshistorier i ansøgningen. Hold lidt igen med det. Din historie kan arbejdsgiveren finde i dit CV.

Ansøgningen skal handle om din kommende arbejdsplads. Ansøgningen skal handle om, hvordan arbejdspladsen og dine nye kolleger vil opleve dig løse dine opgaver… og hvordan du er som person!

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan man skriver gode jobannoncer. Alt for mange virksomheder beskriver i alenlange annoncer 117 ting, ansøgere skal kunne for at bestride jobbet. INGEN kandidat kan 117 ting til perfektion, med mindre han/hun hedder Andreas Mogensen og er astronaut hos ESA. Støder du på sådan en annonce med lange lister, så ring til arbejdspladsen og spørg om to ting:

  1. Hvad er grunden til, at I netop slår denne stilling op nu?
  2. Hvilke opgaver er de mest afgørende at få løst nu?

Der kan naturligvis være andre ting at spørge om. Men med svar på disse to spørgsmål har du fået afklaret, hvad arbejdsgiveren skulle have skrevet i annoncen. Nemlig de 2-3 vigtigste ting, du skal kunne (ikke 117). Samtidigt har du fået et indblik i, hvordan kulturen og hverdagen er på arbejdspladsen. Nu er du klar til at skrive din ansøgning.

TIP: Jeg plejer at sige, at en ansøgning skal kunne være på én side (ét A4-ark). Det gør det let for arbejdsgiveren at overskue, og det tvinger dig til at skære al fyld og udenomssnak væk.

Start med din motivation for at søge

Som den amerikanske marketingguru, Simon Sinek, siger, så “Start with why!“. Hvorfor søger du dette job, og hvorfor er netop dette job særligt interessant? Her skal passionen for emnet/sagen lyse klart som Nordstjernen en vinternat. Start med et uomtvisteligt postulat, som du ved, at virksomheden også kan genkende. I det mindste skal det være ét, du kan stå på mål for.

Da jeg i sin tid søgte (og fik) et megaspændende job hos virksomheden LINAK A/S, startede jeg ansøgningen således:

”Our prime purpose in this life is to help others”

To help others reach their goals, achieve their dreams, or to add value, purpose and meaning to life. That is what I am all about. At LINAK I see this prime focus embedded in the corporate foundation – mixing technology with skilled engineering to help improve life quality for others. That is why you hereby have my highly motivated application for the job as Communicator.

Det er i grunden ikke noget særligt. Men jeg spottede hurtigt, at mine menneskelige værdier flugtede næsten én-til-én med LINAKs. Så skidt-pyt med opgaverne i første omgang.
(Og ja, overskriften er her et citat af HH Dalai Lama; det behøver det ikke være).

Uanset hvad, så skal din motivation lyse ud af disse første 3-4 linjer. Det er din passion og dine værdier, der får arbejdsgiveren til at læse videre og måske give dig samtalen – ikke at du er specialist i Excel.

Hvem er du?

Skriv dernæst tre linjer om, hvem du er – for Guds skyld ikke mere. Resten står jo i dit CV. Jeg kunne for eksempel her skrive:

Jeg er journalist og kommunikationsrådgiver med solid erfaring fra både traditionelle medier såvel som fra internationale virksomheder (se vedlagte CV). Jeg definerer dog først og fremmest mig selv som forælder og instruktør… med ekstraordinære kommunikationsevner.

Bum! Ikke mere her.

Forklar hvordan du ser dine kompetencer anvendt

Når du har haft ringet til arbejdsgiveren og fået klarlagt de 2-4 mest presserende opgaver, der venter på dig, så er det naturligvis dem, du skal skrive om. Du kan selvsagt ikke vide, hvordan virksomheden plejer at løse opgaverne. Men du kan jo “forestille” dig det. Det må man godt. For eksempel:

Som dreven journalist, er jeg vant til, at skulle opsøge historier, der gemmer sig hos dygtige fageksperter. Jeg forestiller mig derfor en rolle som aktiv ‘connector’, hvor jeg med jævne mellemrum sørger for at kontakte kolleger og afdække gode historier.

Her fortæller du ikke bare, hvad du kan, men hvordan du arbejder og anvender dine kompetencer. Du får også vist, at du ikke er bange for selv at bringe dine kompetencer i spil. Fortsæt på samme måde med at beskrive, hvordan du aktivt ser dig selv slukke den næste af de 2-3 presserende “ildebrande”.

Slut af med at fortælle, hvad og hvem de får

Det sidste afsnit skal få arbejdsgiveren til at føle sig sikker på, at du er den rigtige at invitere til samtale. Husk her, at du er meget mere, end dine faglige kompetencer. En dygtig og moderne leder vil også søge en kandidat, som vil fungere godt i teamet, kan se sig selv i virksomhedens værdier, og som vil være en vellidt kollega generelt.

Du skal derfor ikke bare blære dig med dine uovertrufne skills. Du vise, at du tænker holistisk og også har øje for dine kolleger og deres faglighed.

HUSK: Lige meget hvad nogle rådgivere siger, så er en jobansøgning IKKE en reklametryksag. Det handler ikke om et salg (af dig), men om at finde hinanden i et rigtigt match.

Tag dette alvorligt – det gør din kommende arbejdsgiver.

I ansøgningen til LINAK skrev jeg noget i retning af:

Udover min solide faglige baggrund inden for kommunikation og formidling og min brede værktøjskasse med journalistiske redskaber, vil mine kolleger få en ihærdig teamplayer, som går konstruktivt og positivt til alle opgaver. Med mig ombord får de dog også en nysgerrig og undersøgende kollega, der ikke er bange for at stille spørgsmål ved status quo eller udvise rettidig omhu ved at stille de svære spørgsmål undervejs.

Mine kerneværdier handler om at være ærlig og loyal og at have tillid til andres faglighed. Jeg tror fuldt og fast på, at 2+2=5, når gode mennesker arbejder sammen, og jeg håber meget, at ovenstående også matcher billedet af den kandidat, I har i tankerne. I så fald, står jeg til rådighed for yderligere spørgsmål såvel som en egentlig samtale. Jeg ser frem til at høre fra jer.

Bemærk, at jeg her også kræver noget af min arbejdsgiver. Samtidig har jeg nu skabt en kort – men helt naturlig – fortælling om min motivation og baggrund i fire afsnit.

  1. Udgangspunkt – din motivation for at søge netop dette job i denne virksomhed (3-5 linjer)
  2. Introduktion – hvem er du (3 linjer)
  3. Hvordan vil virksomheden opleve dig løse de 2-3 vigtigst nøgleopgaver (cirka 10 linjer)
  4. Hvad får dine nye kolleger, hvis du bliver ansat? Hvilke værdier bringer du med? (6-8 linjer)

Du kan eventuelt give hvert afsnit en kort mellemrubrik (overskrift). Hvis du vil vide, hvordan man laver en god rubrik, så kig forbi mit indlæg om gode overskrifter.

BEMÆRK: Dette er IKKE en facitliste. Alle jobs er unikke, og derfor skal din ansøgning også være unik. Men med ovenstående, kommer du nogenlundt rundt i dét, som de fleste arbejdsgivere har brug for at vide, før de inviterer dig til samtale.

Inden du sender din ansøgning

Når du har skrevet din ansøgning, så er der lige et par ting, du skal gøre, inden du sender den. Det første handler om noget yderst praktisk -> husk at skrive dit navn og dine kontaktoplysninger på ansøgningen. Ja, man tror, det er løgn. Men der er faktisk nogle, der glemmer det.

Det er også en god idé, at lade en anden læse din ansøgning igennem. Gerne én, der tør give dig lidt konstruktiv feedback. Er der noget, som er uklart? Er der noget, du bør uddybe? Er der påstande, du bør faktatjekke?

En sidste ting, du skal tjekke er, om dit CV er opdateret. Jeg skal ikke her komme ind på, hvordan et CV skal se ud. Men sørg lige for, at der er en form for rød tråd igennem dit CV over i din ansøgning.

HUSK: dit CV beskriver fortiden, mens ansøgningen beskriver fremtiden. Fremtiden sammen med din nye chef og dine nye kolleger. Sæt igang!

TIP: Når du er tilfreds med din ansøgning, og er klar til at sende, så gem ansøgningen i PDF-format. PDF-formatet låser dit layout, så alt ser ud, som du ønsker det – også når din nye arbejdsgiver læser dette. Både Word-formattering samt -versioner, lokal opsætning og sågar forskelle mellem MacBooks og PC’ere kan totalt ødelægge en ellers flot opsat ansøgning. Det samme gælder dit CV.

Black Widow: Quit the nonsense and tell me about the job!

Ifølge det internationale magasin Forbes (2013) signalerer godt sprog: ’Attention to detail’, ’Critical thinking’ og ’Intellectual aptitude’. Omvendt sjusker man med sproget, kan det ifølge Forbes være en karrierebremse og resultere i svigtende indtægt for en virksomhed.

Svar på indlæg

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Like most other websites StoryLoft.dk uses cookies. They aim to track traffic and ensure optimal site performance only - quite bland and boring, actually. Click [Accept] to carry on (with bland cookies).